Porady

Żółte kontrolki na desce rozdzielczej: co powinieneś wiedzieć

0
Żółte kontrolki na desce rozdzielczej: co powinieneś wiedzieć 1

W niektórych sytuacjach może się zdarzyć, że w trakcie jazdy na desce rozdzielczej naszego pojazdu pojawi się żółta kontrolka. Taki stan rzeczy to ostrzeżenie informujące, iż któryś z układów w samochodzie może być niesprawny. Czy kontrolka oznacza, że powinniśmy natychmiast zatrzymać się na poboczu? Jakie rodzaje ostrzeżeń może wyświetlać nasze auto? Wyjaśniamy, co należy wiedzieć na temat żółtych kontrolek ostrzegawczych!

Czym są żółte kontrolki w samochodzie i do czego służą?

Każdy samochód składa się z licznych podzespołów i układów, które w trakcie jazdy pozostają ze sobą we współpracy. Wiele z nich jest kluczowych nie tylko pod względem możliwości przemieszczania się, ale przede wszystkim pod kątem bezpieczeństwa. Takie zagadnienia, jak stan układu hamulcowego, ABS, chłodzenia, czy systemu wspomagania powinny być absolutnie kluczowe dla każdego użytkownika pojazdu. Jeżeli któryś z systemów zawodzi, wówczas na desce rozdzielczej wyświetlany jest stosowny komunikat, zwykle w postaci żółtej kontrolki. Jakie informacje może wyświetlać samochód? Które spośród nich są kluczowe z punktu widzenia bezpieczeństwa? O tym szerzej opowiadamy w dalszej części tekstu!

Jakie rodzaje kontrolek wyróżniamy i co oznaczają poszczególne z nich?

Zdecydowana większość samochodów, niezależnie od rynku pochodzenia, posiada bardzo zbliżone komunikaty wyświetlane na desce rozdzielczej. Do podstawowych, najczęściej spotykanych kontrolek zaliczyć możemy chociażby ikonę jednostki napędowej, nazywaną także „Check Engine”, czy symbol dystrybutora, który wskazuje na brak paliwa w baku. Dla porządku możemy podzielić pojęcie żółtych kontrolek na symbole, które mogą wskazywać na awarie oraz te, które naturalnie pojawiają się na tablicy wskaźników, nie oznaczając awarii czy problemów technicznych, ale informując chociażby o dezaktywacji poduszki powietrznej czy o konieczności uzupełnienia płynu do spryskiwaczy.

//tutaj można byłoby umieścić grafikę ze wzorem kontrolek//

Do sygnałów informacyjnych zaliczamy kontrolki, które wymagają od użytkownika konkretnego działania, na przykład uzupełnienia płynu do spryskiwaczy, bez konieczności wizyty w serwisie. Do tego grona zaliczamy między innymi:

  • symbol dystrybutora paliwa – informuje o kończącym się paliwie w baku – tak zwana „rezerwa” – znika po tankowaniu,
  • symbol pasażera z poduszką powietrzną – informuje o dezaktywacji poduszki powietrznej, jeżeli nie zniknie po aktywacji poduszki, może oznaczać awarię,
  • wykrzyknik umieszczony w półkolu – informuje o zbyt niskim ciśnieniu powietrza w oponach – należy sprawdzić ciśnienie we wszystkich kołach,
  • symbol szyby czołowej z wycieraczkami – informuje o niedoborze płynu do spryskiwaczy – wystarczy uzupełnić poziom płynu w zbiorniczku,
  • symbol świateł przeciwmgielnych – informuje o tym, że oświetlenie przeciwmgłowe jest włączone – znika po wyłączeniu świateł,
  • kontrolka AdBlue – wymaga uzupełnienia płynu w układzie.

Z kolei kontrolki, które mogą wskazywać na awarie pojazdu, wymagają wizyty w serwisie lub konsultacji z mechanikiem. Do tego grona zaliczamy między innymi takie kontrolki jak:

  • kontrolka silnika, nazywany również „Check Engine” – wskazuje na możliwą awarię związaną z jednostką napędową, w niektórych przypadkach może też oznaczać kiepską jakość paliwa,
  • symbol samochodu umieszczonego w trójkącie ze śladami toru jazdy – może wskazywać na problem z układem stabilizacji toru jazdy,
  • biały wykrzyknik na żółtym tle – wskazuje na awarię wymagającą skorzystania z usług serwisu,
  • trójkąt z żółtym wykrzyknikiem – informuje o problemach ze sprawnością systemu ESP (stabilizacji toru jazdy),
  • kontrolka w kształcie kierownicy – wskazuje na możliwą awarię układu kierowniczego,
  • okrąg z symbolem „ABS” w środku – awaria w obrębie układu hamulcowego,
  • okrąg z symbolami po bokach – zbyt mała grubość okładzin klocków hamulcowych,
  • kontrolka pojemnika wypełnionego do połowy – może oznaczać, że w puszce filtra powietrza znajduje się woda,
  • żarówka z wykrzyknikiem w środku – wskazuje na awarię oświetlenia zewnętrznego.

Co w sytuacji, gdy w trakcie jazdy zapali się żółta kontrolka? Czy mogę kontynuować jazdę?

Jeżeli na desce rozdzielczej wyświetla się żółta kontrolka, może oznaczać to, że któryś z systemów zamontowanych w samochodzie nie jest w pełni sprawny. W takiej sytuacji stosunkowo najlepszym rozwiązaniem jest zaprzestanie jazdy i zjazd na parking w celu sprawdzenia, co może oznaczać dany komunikat. Oczywiście jak wiemy z poprzedniego akapitu, poszczególne kontrolki mają bardzo zróżnicowane znaczenie, a każdy z błędów może być mniej lub bardziej istotny z punktu widzenia bezpieczeństwa. Warto pamiętać, że znaczenie poszczególnych kontrolek możemy sprawdzić samodzielnie w instrukcji obsługi lub w internecie.

Nie posiadając odpowiedniej wiedzy na temat mechaniki pojazdowej, warto jednak zwyczajnie skorzystać z pomocy mechanika. Jeżeli jesteśmy w trakcie podróży, dobrym rozwiązaniem może być telefon do pobliskiego warsztatu. Wykwalifikowany pracownik z pewnością wyjaśni, co może oznaczać dany komunikat i doradzi jak postępować w takiej sytuacji. W większości przypadków żółta kontrolka nie musi wiązać się z ryzykiem unieruchomienia auta i raczej rzadko będzie wymagać wezwania lawety. Warto jednak pamiętać, że sygnał o niesprawności z któregoś z układów należy potraktować bardzo poważnie. Zaniedbania techniczne mogą skutkować poważniejszymi awariami lub negatywnie oddziaływać na bezpieczeństwo podróżnych.

Czy żółta kontrolka na desce rozdzielczej to oznaka kosztownej naprawy?

Jeżeli nasz samochód wyświetla komunikat o problemie technicznym, taki stan rzeczy może wiązać się z koniecznością wykonania odpowiedniej naprawy. Nie należy jednak martwić się na zapas. Żółte kontrolki pełnią bowiem funkcję ostrzegawczą, co oznacza, że nie muszą oznaczać jakichkolwiek awarii. Inaczej sytuacja kształtuje się w przypadku kontrolek w kolorze czerwonym. To właśnie te komunikaty pełnią funkcję awaryjną i mają za zadanie poinformować użytkownika auta o konieczności pilnej wizyty w serwisie. Nawet drobnych problemów z samochodem nie powinno się jednak bagatelizować. Często szybka diagnoza w warsztacie może uchronić nas przed dużymi wydatkami, szczególnie gdy mamy do czynienia z kontrolką „Check Engine”, czy też komunikatami dotyczącymi sprawności hamulców oraz układu kierowniczego.

Żółte kontrolki na desce rozdzielczej – podsumowanie

W trakcie jazdy może zdarzyć się, że na desce rozdzielczej naszego samochodu wyświetli się żółta kontrolka. Ten rodzaj komunikatów pełni funkcję ostrzegawczą i ma za zadanie poinformować kierowcę o możliwych awariach bądź też zaniedbaniach w kwestii poszczególnych układów pojazdu. Żółte kontroli często nie muszą oznaczać poważnych problemów z autem. Nie należy jednak bagatelizować ich wskazań, dlatego też warto skorzystać z porady doświadczonego mechanika, który wykona odpowiednią diagnostykę i wykryje ewentualne awarie czy zaniedbania w pojeździe. Co ważne, pojawienie się żółtej kontrolki nie oznacza konieczności zaprzestania jazdy, czy wzywania lawety. Starajmy się jednak nie użytkować samochodu w momencie, gdy widoczne są komunikaty o błędach. Szybka wizyta w serwisie pozwoli zaoszczędzić czas oraz nerwy i zabezpieczy nas przed skomplikowanymi awariami!

Dlaczego odma olejowa jest kluczowa dla prawidłowej pracy silnika?

Next article

Comments

Comments are closed.