Nowości

Zalety i wady giełdy samochodowej, w porównaniu do sprzedaży internetowej

0
Zalety i wady giełdy samochodowej, w porównaniu do sprzedaży internetowej 1

Tradycyjne giełdy samochodowe były miejscem, gdzie każdy zainteresowany mógł kupić lub sprzedać swój pojazd. Ponadto na poszczególnych stoiskach można było znaleźć szeroki wybór części nowych i używanych, przeznaczonych do popularnych w owym czasie modeli samochodów. Dziś giełdy samochodowe odeszły nieco w cień, ustępując miejsca portalom aukcyjnym. Jakie są zalety, a jakie wady giełdy samochodowej, w porównaniu do sprzedaży internetowej?

Czym jest giełda samochodowa?

Jeszcze dwadzieścia lat temu giełdy samochodowe były popularnym widokiem w wielu polskich miastach. To właśnie tam, na dużych, specjalnie przygotowanych placach można było podziwiać setki pojazdów wystawionych na sprzedaż, oraz tysiące części zamiennych, nowych i używanych. Giełdy samochodowe odwiedzały osoby zainteresowane zakupem własnego auta, czy konkretnych podzespołów, jak również sprzedający, w tym także handlarze, dla których wizyty na giełdzie były jednym z głównych źródeł dochodu. Z biegiem czasu giełdy samochodowe zaczęły tracić na popularności na rzecz internetu, gdzie z łatwością, bez wychodzenia z domu możemy odnaleźć interesujące nas przedmioty, czy nawet samochody. To o wiele wygodniejsze, szybsze i bezpieczniejsze rozwiązanie. Mimo tego w wielu polskich miastach wciąż organizowane są giełdy samochodowe z prawdziwego zdarzenia. Nie brakuje również miłośników tego typu wydarzeń, którzy chętnie odwiedzają stoiska i dokonują zakupu interesujących ich przedmiotów.

Zanim przejdziemy dalej, warto wspomnieć nieco szerzej o tym, jakie produkty można było odnaleźć na giełdach samochodowych. Wbrew pozorom nie były to wyłącznie podstawowe podzespoły przydatne w codziennej eksploatacji samochodu, ale także:

  • narzędzia warsztatowe,
  • oleje, filtry i płyny eksploatacyjne,
  • gadżety i akcesoria motoryzacyjne,
  • nowe i używane części zamienne,
  • dodatki „tuningowe”,
  • zabawki,
  • samochody z krajowej oraz zagranicznej dystrybucji.

To zaledwie część spośród bogatej oferty asortymentu, jaki dawniej oferowano na giełdach samochodowych. Takie miejsca często były odwiedzane w formie rozrywki, na przykład w niedzielne popołudnie. Przy okazji takiego spaceru można było jednak zaopatrzyć się w nowe kołpaki, pokrowce na fotele, czy olej i komplet filtrów (powietrza, oleju).

Rozwój sprzedaży internetowej, a spadek zainteresowania giełdami samochodowymi.

Wraz z rozwojem cyfryzacji i coraz bardziej powszechnym dostępem do internetu pojawiły się dedykowane portale sprzedażowe, gdzie każdy mógł dodać swoje ogłoszenie za symboliczną opłatą. Ogromną zaletą internetu stał się fakt, że informacja o sprzedaży samochodu mogła dotrzeć do ludzi z całego kraju, a nawet zza granicy. Dzięki temu o wiele łatwiej było znaleźć kupca na oferowany asortyment. Z biegiem czasu giełdy samochodowe zaczęły systematycznie tracić zainteresowanie lokalnych społeczności. Dziś niewiele już zostało z dawnego klimatu, choć w wielu miastach wciąż odbywają się kultowe giełdy, na których nie brakuje zarówno odwiedzających, jak i sprzedawców.

Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że w obecnych realiach sprzedaż internetowa jest znacznie skuteczniejszą, a zarazem także perspektywiczną metodą handlu. We współczesnym, zabieganym świecie mało kto ma na tyle dużo czasu, by osobiście fatygować się na giełdę w poszukiwaniu części zamiennych, czy nawet nowego samochodu. Za pośrednictwem popularnych portali aukcyjnych czy społecznościowych możemy znaleźć potrzebne nam produkty w ciągu kilku minut, klikając w ekran, bez konieczności wychodzenia z domu. Czas pokaże, czy giełdy samochodowe przetrwają i tak jak obecnie będą chętnie odwiedzane przez miłośników tego rodzaju wydarzeń, czy też odejdą w niepamięć, ustępując miejsca sprzedaży online.

Jakie są zalety giełdy samochodowej, w porównaniu do sprzedaży internetowej?

Stacjonarne giełdy samochodowe były miejscem, w którym każda zainteresowana osoba mogła na własne oczy obejrzeć oferowane do sprzedaży pojazdy, czy części oraz dodatki. Szeroki wybór egzemplarzy i przedmiotów najróżniejszych marek sprawiał, że o wiele łatwiej można było odnaleźć samochód dostosowany do własnych potrzeb lub podzespoły, które są konieczne do utrzymania dotychczasowego pojazdu w pełnej sprawności. Giełdy samochodowe stanowiły więc miejsce rodzinnych spacerów. Co więcej, pośród setek oferowanych do sprzedaży aut można było dokładnie obejrzeć każdy z zaparkowanych egzemplarzy.

Podstawowe źródło części zamiennych czy gadżetów motoryzacyjnych

Giełdy samochodowe przez lata stanowiły także podstawowe źródło wszelkiego rodzaju części zamiennych do bardziej, jak i mniej popularnych modeli pojazdów. Można było znaleźć tam sprzedawców, którzy w swojej ofercie posiadali fabrycznie nowe części bezpośrednio od producenta. Równie dużą popularnością cieszyły się części zamienne innych marek. Uzupełnienie oferty stanowiły natomiast używane podzespoły pochodzące z demontażu. Ich jakość mogła czasami wzbudzać pewne zastrzeżenia, podobnie jak fakt, że dawniej na giełdach samochodowych kwitła tak zwana „szara strefa”.

Mało kto spośród sprzedawców posiadał ze sobą kasę fiskalną i rejestrował dokonywane transakcje. Wówczas jednak nie wzbudzało to większej sensacji, a kupujący cieszyli się z faktu, że potrzebne im części były dostępne od ręki, zwykle w naprawdę przystępnych cenach.

Skuteczny sposób dotarcia do potencjalnych klientów

Giełdy samochodowe przez lata pełniły również funkcję towarzyską. To właśnie w takich miejscach często powstawały przyjaźnie, czy też kontakty biznesowe. Podczas giełdy sprzedawcy mogli zyskać nowych, stałych klientów lub zawiązać szerszą współpracę. W czasach, gdy nie było internetu, a co za tym idzie, możliwości reklamy online, czynna aktywność na giełdzie była najlepszym, a może także jedynym sposobem dotarcia do potencjalnych kontrahentów.

Jakie są wady giełdy samochodowej, w porównaniu do sprzedaży internetowej?

Giełdy samochodowe po dziś dzień borykają się z przeciętną opinią sporej części społeczeństwa. Tego typu miejscom często zarzuca się, że oferowane do sprzedaży produkty cechują się wątpliwą jakością. Co więcej, w latach 90. ubiegłego stulecia na giełdach samochodowych często można było znaleźć samochody oraz części zamienne, które pochodziły z kradzieży. Pomimo szerokiego wyboru asortymentu sprzedający, którzy odwiedzali giełdy samochodowe, rzadko wystawiali rachunki, czy też faktury. W związku z tym trudno było też o uzyskanie jakiejkolwiek gwarancji, czy prawa do zwrotu towaru. W efekcie zakupy na giełdzie często okazywały się kiepską inwestycją, od której nie było już odwrotu.

W odróżnieniu od sprzedaży internetowej giełda samochodowa oferowała ograniczone zasięgi względem potencjalnych klientów. Osoba, która chciała sprzedać swój pojazd, była zmuszona liczyć na fakt, że wśród odwiedzających znajdzie się osoba zainteresowana zakupem. W zależności od dnia przechodniów mogło być mniej, albo więcej, jednak wjazd na teren giełdy, który wiązał się z koniecznością uiszczenia opłaty, nie mógł być równoważny ze sprzedażą owego samochodu. Dziś, w epoce powszechnej cyfryzacji, za kwotę zbliżoną do ceny biletu wjazdowego na teren giełdy, możemy wystawić ogłoszenie na popularnych portalach aukcyjnych, które każdego dnia odwiedzają tysiące osób z całego kraju i zagranicy. W ten sposób stosunkowo łatwiej jest trafić na klienta, który będzie zainteresowany zakupem pojazdu, czy części zamiennych, nie tracąc jednocześnie czasu i nerwów na całodniowe wyjazdy na giełdę.

Zalety i wady giełdy samochodowej, w porównaniu do sprzedaży internetowej – podsumowanie

Popularność, jaką cieszyły się giełdy samochodowe, nie brała się znikąd. Szeroki wybór części zamiennych, gadżetów, aż wreszcie także pojazdów, które można było obejrzeć przed podjęciem decyzji o zakupie. Pośród licznych stoisk bez problemu można było znaleźć podstawowe części eksploatacyjne do najpopularniejszych samochodów, jakie ówcześnie użytkowano w Polsce. To sprawiało, że na giełdy zjeżdżały się tłumy odwiedzających, którzy często pokonywali dziesiątki kilometrów w poszukiwaniu poszczególnych podzespołów, albo planując zakup nowego, choć używanego samochodu. Jednak wbrew pozorom poza podstawową funkcją zakupowo-sprzedażową, wizyty na giełdzie często były również formą rozrywki. Możliwość podziwiania na własne oczy, z tak niewielkiej odległości setek samochodów najróżniejszych marek było wówczas atrakcją skierowaną nie tylko do miłośników motoryzacji. Powszechny dostęp do internetu oraz popularność portali aukcyjnych, oraz fakt, że bez wychodzenia z domu możemy dokonać zakupu określonych, potrzebnych w danym momencie części, czy też z pomocą komputera i telefonu kupić samochód z dostawą do domu, sprawiły, że tradycyjne giełdy samochodowe naturalnie odeszły w zapomnienie.

Jak opinie o samochodach wpływają na decyzje zakupowe konsumentów?

Previous article

Jak wyglądają kwestie bezpieczeństwa wyścigów wrak race? Jakie auta są dopuszczone?

Next article

Comments

Comments are closed.