Porady

Płyn chłodniczy, a kolor – czy ma znaczenie? Niebieski, różowy?

0
Płyn chłodniczy, a kolor - czy ma znaczenie? Niebieski, różowy? 1

Jednym z podstawowych czynników, które zapobiegają przegrzewaniu silnika, jest obecność płynu chłodniczego w układzie chłodzenia. Przez wzgląd na swoje właściwości odpowiada on za odbieranie energii cieplnej z silnika. Nie jest to jednak jego jedyna funkcja. Dlaczego płyn chłodniczy jest tak ważny? Jakie znaczenie ma jego kolor? Jak często należy wymieniać płyn chłodniczy? Oto (prawie) wszystkie fakty, które należy znać!

Do czego służy płyn chłodniczy? Jakie funkcje pełni?

Płyn chłodniczy to jeden z głównych gwarantów zdrowia silnika zamontowanego w naszym aucie. Jego podstawowym zadaniem jest odprowadzanie ciepła z jednostki napędowej, regulując w ten sposób temperaturę silnika i co za tym idzie, zapobiegając przegrzaniu. Dodatkową funkcją płynu do chłodnic jest także ochrona układu chłodzenia przed korozją, czy też zapobieganie ryzyku zamarzania podczas istotnych mrozów. Tym samym trudno zaprzeczyć temu, że płyn chłodniczy jest bardzo istotny z punktu widzenia prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej w samochodzie. Warto dbać o jego stan i dokonywać systematycznych wymian w określonym interwale czasowym.

Czy kolor płynu chłodniczego ma znaczenie? Dlaczego jest niebieski albo różowy?

Faktem jest, iż w sprzedaży znajdziemy kilka rodzajów płynów chłodniczych, które różnią się między sobą kolorem cieczy. Do najpopularniejszych należą płyny w kolorach, takich jak:

  • czerwony,
  • niebieski,
  • różowy,
  • zielony.

W tym miejscu naturalnym jest więc pytanie, od czego zależy kolor płynu do chłodnic? Już spieszymy z wyjaśnieniami! Co do zasady barwa płynu chłodniczego nie ma większego znaczenia. Dla odpowiedniej efektywności pracy układu liczą się bowiem wyłącznie jego właściwości. Z reguły kolor płynu jest zwyczajnie zależny od rodzaju barwnika stosowanego przez danego producenta.

Oznacza to, że kupując płyn chłodniczy, absolutnie nie musimy martwić się jego kolorem. Poszczególne płyny można ze sobą mieszać, oczywiście jeżeli są zgodne z obecnie obowiązującymi normami.

W moim samochodzie ubywa płynu chłodniczego – jaki należy kupić?

Jeżeli obserwujesz ubytki płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym, może być to efekt awarii czy nieszczelności układu chłodzenia. Drobne ubytki są jednak dopuszczalne i całkowicie normalne, szczególnie w przypadku starszych aut. W takiej sytuacji należy zadbać o niezwłoczne uzupełnienie poziomu płynu. Jeżeli nie wiesz, jaki płyn znajduje się w Twoim pojeździe, najlepszym rozwiązaniem będzie zakup uniwersalnego płynu chłodniczego.

Taki produkt można swobodnie mieszać z innym płynem. Kolor cieczy nie ma tu żadnego znaczenia, choć dla własnego komfortu możesz wybrać tą samą barwę, która została wlana do Twojego samochodu. W ten sposób zapewne łatwiej będzie na bieżąco kontrolować poziom płynu.

Jak często powinno się zmieniać płyn chłodniczy?

Sprawność płynu chłodniczego jest bardzo istotna dla zdrowia i bezpieczeństwa silnika zamontowanego w naszym samochodzie. Podobnie, jak chociażby w przypadku oleju, również płyn do chłodnic posiada swoją żywotność i należy systematycznie dokonywać jego wymiany. W większości przypadków producenci sugerują zmianę płynu po okresie od 2 do 7 lat lub po pokonaniu nie więcej niż 250 tysięcy kilometrów od ostatniej wymiany. Oczywiście są to tylko luźne zalecenia, wiele zależy bowiem od stylu jazdy czy sposobu eksploatacji auta. Z naszej strony zalecamy możliwie jak najczęstszą zmianę płynu chłodniczego, na przykład co 100 tysięcy kilometrów. Warto wybierać też polecane produkty sprawdzonych marek. Taki płyn z pewnością będzie znacznie trwalszy i zachowa swoje właściwości na znacznie dłużej.

Płyn do chłodnic LongLife o przedłużonym okresie eksploatacji – jak to działa?

Niektórzy producenci samochodów w swoich najnowocześniejszych modelach wykorzystują płyny chłodnicze typu „LongLife”, które charakteryzują się znacznie wydłużonym okresem eksploatacji. W takiej sytuacji teoretycznie możemy zdecydować się na jego wymianę po znacznie dłuższym czasie, wynoszącym nawet 10, czy 15 lat. W praktyce zawsze warto dokonać wymiany nieco wcześniej. Koszt takiej usługi nie jest wysoki, a sprawność układu chłodniczego z pewnością zmniejszy ryzyko potencjalnie kosztownych awarii silnika.

Dlaczego należy systematycznie wymieniać płyn chłodniczy?

Każdy, nawet najlepszy i najdroższy płyn do chłodnic z biegiem czasu traci swoje właściwości. Wynika to z faktu, że podczas codziennej eksploatacji samochodu płyn narażony jest na bardzo trudne, a przy tym zróżnicowane warunki pracy. Jazda z dużym obciążeniem silnika (na przykład z ciężką przyczepą), czy bardzo wysokie temperatury powietrza z pewnością wpływają negatywnie na jakość płynu. Podobnie sytuacja kształtuje się w przypadku mroźnego okresu zimowego. Co za tym idzie, właściwości płynu chłodniczego zmniejszają się z każdym kolejnym rokiem użytkowania. W ten sposób zatracane są właściwości zapobiegające zamarzaniu, a zużyty płyn powoduje osadzanie się zanieczyszczeń w przewodach chłodniczych, czy zbiorniczku wyrównawczym.

Ile kosztuje wymiana płynu chłodniczego?

Płyn chłodniczy możemy wymienić w zdecydowanej większości warsztatów samochodowych. Koszt takiej usługi jest zależny od cennika konkretnego warsztatu i wynosi zwykle od 100 do 500 złotych brutto, jednak do tej kwoty należy doliczyć cenę zakupu odpowiedniego płynu, która wynosi około kilkunastu złotych za litr. Warto przy tym pamiętać, że na płynie do chłodnicy nie warto oszczędzać. Im lepszy produkt, tym większa trwałość i znacznie większe bezpieczeństwo silnika. Ilość potrzebnego płynu jest z kolei uzależniona od konkretnego modelu samochodu. Szacuje się, że podczas standardowej wymiany, wykorzystuje się około 6 litrów nowego płynu do chłodnic.

Samodzielna wymiana płynu do chłodnic – zrób to sam!

Wymiana płynu chłodniczego nie jest skomplikowaną operacją i w zasadzie możemy wykonać ją samodzielnie. W tym celu wystarczy wolne popołudnie, podstawowe narzędzie, oraz zapał i chęci do pracy. W tym celu należy odkręcić zawór spustowy płynu, zlokalizowany w dolnej części chłodnicy. Płyn spuszczamy do naczynia, może być to wiadro, kastra, czy inny pojemnik, który pozwoli bezpiecznie przechować ciecz do momentu jej utylizacji. W kolejnym kroku należy dokładnie przepłukać cały układ chłodniczy przy pomocy wody destylowanej wzbogaconej o specjalny preparat służący do oczyszczenia poszczególnych części układu. Gdy zakończymy owy proces, zakręcamy zawór spustowy i wlewamy nowy płyn do zbiorniczka. Jego poziom powinien kształtować się pomiędzy wskaźnikiem minimalnym i maksymalnym.

Czy po zakupie używanego samochodu należy wymienić płyn chłodniczy?

Kupując samochód używany, nigdy nie możemy mieć pewności co do tego, jak był on eksploatowany i jak często wizytował w serwisie. W takiej sytuacji wymiana płynu chłodniczego bezpośrednio po zakupie auta jest bardzo rozsądnym pomysłem. Często zdarza się, że użytkownicy nie przywiązują wagi do starannej obsługi swoich pojazdów, tym samym nie zmieniają płynu do chłodnic przez długie lata. Wymiana cieczy po zakupie auta pozwoli lepiej zadbać o stan silnika oraz zmniejszy ryzyko przegrzania jednostki napędowej, na przykład podczas jazdy w korkach, czy podczas gorących, letnich dni. Odstępstwem od tej zasady może być sytuacja, w której doskonale znamy historię serwisową auta. Jeżeli płyn chłodniczy był wymieniany nie dawniej niż rok, czy dwa lata temu, możemy wstrzymać się z jego wymianą i wykonać ją przy okazji innych czynności serwisowych.

Ubytek płynu chłodniczego – co może być przyczyną problemu?

Co do zasady, poziom płynu chłodniczego powinien być stały, to znaczy, że cieczy nie powinno ubywać. Czasami zdarza się jednak, że poziom płynu w zbiorniczku systematycznie się zmniejsza. Taki stan rzeczy może być efektem mniej lub bardziej poważnej awarii. Do najpopularniejszych czynników, które powodują ubytki płynu chłodniczego, zaliczamy:

  • uszkodzenie (nieszczelność) chłodnicy,
  • zużyte przewody układu chłodniczego,
  • uszkodzenie uszczelki pod głowicą,
  • nieszczelność pompy wody,
  • korozja w układzie chłodzenia,
  • nieprawidłowy montaż instalacji gazowej,
  • nieszczelność nagrzewnicy,
  • uszkodzony zbiorniczek wyrównawczy.

Powyższa lista zawiera zaledwie kilka spośród wielu możliwych przyczyn ubytku płynu. Dokładna diagnoza wymaga wizyty w profesjonalnym warsztacie. Doświadczeni mechanicy z pewnością szybko wykryją powód awarii i zaproponują sposób możliwie jak najszybszej, jak najtańszej, a zarazem jak najbardziej trwałej naprawy. Układ chłodniczy jest bardzo istotny z punktu widzenia sprawności samochodu, dlatego nie warto oszczędzać na jego naprawie. Jeżeli poszczególne elementy, na przykład chłodnica, czy wąż wymagają wymiany, postaw na produkty wysokiej jakości pochodzące od sprawdzonych i polecanych producentów.

Usługi i funkcjonalność w podróży? Sprawdź taxi bagażowe

Previous article

Jak wybrać najlepsze felgi aluminiowe dla Twojego auta?

Next article

Comments

Comments are closed.