Porady

Jak dobrać odpowiednie światła w samochodzie: poradnik dla kierowców

0
Jak dobrać odpowiednie światła w samochodzie: poradnik dla kierowców 1

Światła samochodowe służą nie tylko do oświetlania drogi w kontekście czystego komfortu jazdy. Służą przede wszystkim dla bezpieczeństwa jazdy, a to niezmiernie istotna kwestia. Dlatego tak ważne jest, by używać ich z rozwagą, zwłaszcza że w pojazdach mamy ich kilka rodzajów. Oprócz najpopularniejszych mijania mamy również: światła drogowe, światła dzienne, światła przeciwmgłowe przednie i tylne, a także pozycyjne, postojowe i specjalne. W dzisiejszym poradniku sprawdzimy jak używać różnych typów z nich, by jazda była bezpieczna dla nas i dla innych kierowców.

Po co używa się świateł na drodze?

Rozpędzony samochód może stwarzać ogromne zagrożenie podczas zderzenia z pieszym. Właśnie z tego między innymi powodu wprowadzono obowiązek jazdy na światłach całą dobę. Auto które jest oświetlone dużo łatwiej dostrzec także za dnia, wobec tego zmniejsza się ryzyko poważnych lub nawet śmiertelnych wypadków. Nie oznacza to jednak, że należy włączyć wszystkie możliwe światła włącznie z awaryjnymi, by być widocznym na drodze. Światła w samochodzie służą różnym celom, dlatego należy dostosować ich użycie do warunków otoczenia. Na przykład we mgle nie włączamy świateł drogowych, a podczas jazdy w dobrej pogodzie nie należy używać przeciwmgłowych przednich i tylnych. W okresie nocnym oczywistym jest, że potrzebujemy by przed pojazdem było jasno, wtedy uruchamianie stosownych lamp z przodu pojazdu jest rzeczą naturalną. Uruchamiamy też lampy z tyłu, by jadący za nami mogli dostrzec nas w ciemności. W dalszej części poradnika wyjaśnimy jakie rodzaje świateł należy uruchamiać w konkretnych sytuacjach.

Światła mijania – 24h na dobę

Od roku 2007 w Polsce istnieje obowiązek jazdy na światłach mijania przez 24 godziny na dobę. Wprowadzono także możliwość jazdy na światłach dziennych, w okresie od świtu do zmierzchu, jeżeli auto jest w takie wyposażone. Światła mijania mają za zadanie oświetlić drogę przed pojazdem na odległość około 100-150 metrów, nie oślepiając kierowców jadących z przeciwka. Są one asymetryczne, co oznacza że snop światła z prawej strony sięga wyżej niż po stronie lewej. Dzięki temu lepiej doświetlone jest pobocze, a jednocześnie nie występuje oślepianie kierowców jadących w przeciwnym kierunku. Światła w samochodzie skonstruowane są w taki sposób, że podczas uruchamiania mijania włączają się zawsze także światła pozycyjne. Dzięki temu pojazd oświetlony jest także z tyłu, dzięki dwóm czerwonym światłom w głównych lampach, a także poprzez oświetlenie tablicy rejestracyjnej. W ten sposób nikt nie wjedzie w nas, jeżeli jedzie z większą prędkością za nami.

Kiedy używamy świateł dziennych?

Światła do jazdy dziennej były obecne w polskim prawie o ruchu drogowym już od 1997 roku, jednak były rzadko wykorzystywane przez kogokolwiek. Zmieniło się to jednak znacznie od roku 2007, gdy wprowadzono obowiązek stosowania świateł mijania. By nie wypalać odbłyśników lamp i nie marnować energii z instalacji elektrycznej pojazdu, wielu kierowców zdecydowało się na montaż świateł dziennych. Zazwyczaj są one wykonane w technologii LED, dzięki czemu pobór mocy jest znikomy. Światła w samochodzie pobierają dużo energii, może to być nawet od 100 do 200 wat. Tymczasem lampy dzienne zadowolą się zaledwie kilkoma watami, a niesamowicie poprawią widoczność auta w okresie dnia. Pamiętajmy jednak, że nie należy ich używać w okresie gdy jest deszcz, mgła, śnieg lub inne warunki, które zmniejszają przejrzystość powietrza. Za taką jazdę nie tylko grozi mandat, ale również jest ona po prostu niebezpieczna. Inni kierowcy nie będą widzieć naszego auta w odpowiedni sposób, co może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji drogowych.

Zaletami świateł dziennych jest:

  • niższe zużycie energii elektrycznej
  • mniejsze spalanie pojazdu
  • lepsza widoczność samochodu na drodze

Samodzielna instalacja świateł dziennych

Jeżeli nasze auto nie zostało fabrycznie wyposażone w światła do jazdy dziennej, nie jest to żadna strata. Możliwe jest zainstalowanie własnych lamp, które będą spełniać tą funkcję. Najtańsze komplety można kupić już za kilkadziesiąt złotych. Przy zakupie należy tylko uważać, by światła posiadały odpowiednią homologację wybitą na kloszu. W przypadku lamp do jazdy dziennej będzie to symbol RL00, a także E20 lub inny – zależnie od kraju produkcji. Niezależnie tego jakie światła w samochodzie zostaną zainstalowane, należy zrobić to w zgodzie z przepisami. Minimalna wysokość lamp nad drogą to 25 centymetrów, nie mogą być one bliżej siebie niż 60 cm (lub 40 cm dla aut które są bardzo wąskie). Muszą uruchamiać się automatycznie po włączeniu zapłonu lub odpaleniu silnika, bez konieczności wykonywania dodatkowych akcji. Nie musimy instalować kontrolki uruchomienia tychże lamp w środku, jednak jeśli chcemy możemy to zrobić.

Światła przeciwmgielne i przeciwmgłowe – czy są tym samym?

Podczas jazdy we mgle światła mijania mogą nie być wystarczające. Dlatego też w wielu samochodach montowane są fabrycznie przednie światła przeciwmgłowe, zwane też przeciwmgielnymi. Te dwie nazwy oznaczają to samo, jednak odnoszą się do różnych typów świateł. O ile przednie nie są obowiązkowe, to tylne już tak. Nie jest tak jednak w każdym kraju, trzeba więc wziąć powyższe pod uwagę sprowadzając pojazd z zagranicy. Światła w samochodzie podczas jazdy we mgle powinny być włączone zgodnie z obowiązującymi przepisami. Oznacza to ni mniej ni więcej tyle, że przednie uruchamiamy z dużo większą dowolnością. Możemy używać ich również wtedy, gdy mamy do czynienia jedynie z padającym deszczem lub śniegiem. Natomiast tylne światła przeciwmgłowe / przeciwmgielne używamy jedynie wtedy, gdy widoczność spadnie do poniżej 100 metrów. Mamy wtedy obowiązek je włączyć, natomiast gdy tylko warunki się poprawią należy natychmiast je zgasić. Takie obostrzenia wynikają z tego, że światła te są wyjątkowo mocne i mogą oślepiać innych kierujących, w momencie gdy mgły nie będzie. Ich intensywność, z powodu innego kształtu soczewki, jest nawet większa niż świateł hamowania (mimo że zazwyczaj stosowane są tam identyczne żarówki 21-watowe)

Światła pozycyjne a światła postojowe – różnice

Czym są światła pozycyjne to chyba wszyscy wiemy. Nie służą do oświetlania drogi, ale zaznaczenia pozycji naszego auta, by było dobrze widoczne przez innych. Znajdują się zarówno z przodu auta (białe) jak i z tyłu (czerwone). Wraz z ich uruchomieniem włącza się też podświetlenie tablicy rejestracyjnej, a także oświetlenie zegarów we wnętrzu i ewentualnie lampy pozycyjne boczne,  jeżeli pojazd jest w nie wyposażony. Jednak wiele osób nazywa je też światłami postojowymi, a jest to spore nadużycie. Światła w samochodzie mogą bowiem pełnić różną funkcję, nawet jeśli wykorzystują te same żarówki. Tak działają choćby żółte lampy kierunkowskazów i świateł awaryjnych, choć przecież służą one do zupełnie czegoś innego. Podobnie jest ze światłami pozycyjnymi i postojowymi – one również wykorzystują na ogół te same żarówki, jednak mają różne funkcje. Pozycyjne używane są w trakcie jazdy, natomiast na postoju możliwe jest uruchomienie (nie w każdym pojeździe) świateł postojowych. Różnica polega na tym, że te drugie świecą tylko z jednej strony pojazdu, którą wybieramy manetką kierunkowskazów przy wyłączonym zapłonie. Uruchamiamy je podczas postoju na nieoświetlonej drodze poza obszarem zabudowanym, zawsze od strony jezdni!

Mówiąc o światłach postojowych i pozycyjnych pamiętajmy, że:

  • najczęściej wykorzystują te same żarówki
  • światła postojowe mogą palić się tylko z jednej strony
  • światła pozycyjne używane są tylko w trakcie jazdy

Jakie światła znajdziemy w przyczepie?

O ile znaczna większość kierowców wie jakie są światła w samochodzie, to nie wszyscy potrafią poprawnie wskazać jakie lampy znajdziemy w przyczepce. Najmniejsze z nich, których możemy używać razem z pojazdem osobowym bez konieczności posiadania dodatkowej kategorii prawa jazdy, nazywane są przyczepami lekkimi. Posiadają one następujące światła: pozycyjne (przód i tył), kierunkowskazy, hamowania, oświetlenia tablicy rejestracyjnej, a także przeciwmgłowe. Spostrzegawczy zapewne dostrzegą, że w zestawie tym brakuje świateł cofania i będą mieli rację. Te światła nie są bowiem obowiązkowe w przypadku przyczep lekkich, jednak większe muszą już je posiadać. Zasilanie świateł odbywa się poprzez specjalne gniazdo zamontowane obok haka, w które należy wpiąć przewód wyprowadzony z przyczepki.

Hybryda w nowoczesnej technologii: Czym jest i jak działa?

Previous article

Wypożyczalnia samochodów na minuty: czy najem auta się opłaca?

Next article

Comments

Comments are closed.