import aut z niemiec
0

Niemcy od lat są krajem, z którego Polacy sprowadzają najwięcej używanych samochodów. Ile pojazdów importowano w tym roku? Jakie auta trafiają do Polski?

Niemcy zdecydowanym liderem importu samochodów do Polski

Zgodnie z danymi pochodzącymi z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w okresie od stycznia do września bieżącego roku do Polski sprowadzono 716 971 aut używanych. Przeszło 58% z nich, czyli 420 457 sztuk stanowiły samochody z Niemiec. Nasi zachodni sąsiedzi są zdecydowanym liderem, wyprzedzając Francję, z której pochodzi około 10% importowanych aut. Co więcej, trzy najczęściej sprowadzane do Polski modele to samochody niemieckich producentów, czyli Audi A4, Opel Astra oraz Volkswagen Golf.

Dlaczego Polacy najchętniej importują auta z Niemiec?

Import aut używanych z Niemiec do Polski jest tak powszechny, że mało kto zastanawia się nad tym, dlaczego to właśnie ten kraj jest jego zdecydowanym liderem. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest jednak kilka. Pierwszą i zdecydowanie najprostszą jest fakt, że Niemcy to kraj, który z racji bycia naszym sąsiadem znajduje się zdecydowanie najbliżej. Przekłada się to na wysokość kosztów sprowadzenia do kraju używanego pojazdu (koszt podróży, transport używanego auta na lawecie itp). Drugą przyczyną jest zamożność niemieckiego społeczeństwa, które jest zdecydowanie najbogatsze ze wszystkich naszych sąsiadów. Z tego właśnie względu niemieccy obywatele zdecydowanie częściej decydują się na zakup nowego auta. Popyt wewnętrzny na używane auta obejmuje z reguły tylko stosunkowo młode egzemplarze, a starsze trafiają właśnie do Polski, Turcji, czy innych państw.

Jakie auta trafiają do Polski z Niemiec?

Wspomniano już, że wśród Polaków importujących auta z Niemiec największym zainteresowaniem cieszy się Audi, Opel oraz Volkswagen. Warto jednak zdać sobie sprawę z faktu, że są to z reguły samochody, których średni wiek wynosi przeszło 12 lat. Jeszcze starsze, bo średnio około 13 letnie są sprowadzane samochody z silnikami benzynowymi. Około 11 lat mają natomiast średnio sprowadzane auta z silnikiem diesla. Wynika to przede wszystkim z ich niższej ceny, która jest zauważalna zarówno w Polsce, jak i za naszą zachodnią granicą. Jest ona związana z faktem, że w wielu Niemieckich miastach obowiązuje od dawna zakaz wjazdu takim pojazdem do centrum, w związku z czym wiele osób rezygnuje z diesla na rzecz napędu benzynowego. W Polsce nie ma jeszcze tego typu ograniczeń, ale trend zwyżkowy dla silników benzynowych jest zauważalny. Według wspomnianego już raportu SAMAR około 54% importowanych pojazdów posiada silniki benzynowe, co jeszcze kilka lat temu było nie do pomyślenia.

Trudno sobie wyobrazić w tej chwili sytuację, w której Niemcy jako kraj mieliby przestać być liderem importu używanych aut do Polski. Poziom zamożności w kraju nadal nie pozwala wielu zakupić fabrycznie nowego auta, w związku z czym rozwiązaniem jest import używanego. Nawet jeżeli jest to coraz droższe, co wynika ze słabości złotówki względem euro oraz faktu, że pandemia COVID-19 wpłynęła również na rynek samochodów używanych u naszych zachodnich sąsiadów.

Volkswagen Golf Variant od 856 zł netto miesięcznie

Previous article

You may also like

Comments

Comments are closed.